fredag 13 februari 2009

Postcard

Idag har jag blivit en erfarenhet rikare - jag har varit i kontakt med den amerikanska sjukvåden. Imorse råkade jag trampa på min plattång så illa att jag fick ett jack i foten. Dock märkte jag ingenting förrän några minuter senare då heltäckningsmattan i vårt rum antagit en något rödare nyans. Det bar av till UNCW's Health Care där jag under 50 minuter fick svara på en massa konstiga frågor om allt ifrån mediciner till menstruationer, kolla blodtrycket och till sist få mitt sår omplåstrat. Jag träffade två sjuksköterskor och en läkare som alla var mycket fascinerade av det faktum att jag kom från Sverige. Alla tre sa precis samma sak:
-You must meet my college, her daughter lives in Sweden
När jag senare hälsade på henne, utbrast hon:
-Oh, you're so Swedish you should be in a postcard!
Jag antar att jag är vad många här anser vara stereotypen av Sverige - blond och blåögd. Jag har heller aldrig blivit kallad "honey" och "sweety" så många gånger under en dryg timme förut. Alla är verkligen jättetrevliga, men det känns lite ovant. Nu är jag omplåstrad och ska så vara i ett par dagar, men såret är nog snart läkt.

Under veckan har vi fått se resultaten på våra första prov. Det har gått riktigt bra, och när vissa av lärarna gav alla studenter några "bonuspoäng" för att förbättra snittet fick vi till och med över 100% rätt. Inte illa! Det hela firades med lite shopping. Vi har också hunnit med att sola och ha picknick ute i det fina väderet! Hoppas att värmen är här för att stanna.

Imorgon ska vi representera Sverige på "Intercultural Festival" här på campus. Vi tänkte få andra studenter intresserade av Sverige genom att bjuda på semlor och spela svensk musik..vad sägs om ABBA, Ace of Base och Pandora!? Det kommer att bli kanon!

Under veckan har jag bland annat kunnat konstatera att...
...inte bara min fot gick sönder i incidenten nämnd ovan, även plattången har sett bättre dar
...Leon är grym på att baka semlor
...godiset "sour patch" är nog ganska gott ändå

Take care!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar